ODPOWIEDŹ GIODO
Z 16 LIPCA 2015 R.
W SPRAWIE PRZECHOWYWANIA DANYCH
W AKTACH OSOBOWYCH PRACOWNIKÓW
Ustawa
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r., poz.
1182 ze zm.) określa jedynie ogólne zasady przetwarzania danych osobowych, zaś
ich uszczegółowienie niejednokrotnie znajduje się w innych – branżowych –
przepisach prawa, regulujących działalność określonych podmiotów i instytucji.
(…) Tym samym ustawa odsyła do przepisów szczególnych, którymi w tym przypadku
są przepisy regulujące przetwarzanie przez pracodawcę zarówno danych
pracowników, jak i kandydatów do pracy. Zatem to ustawa z dnia 26 czerwca 1974
r. Kodeks pracy oraz rozporządzenia wydane na jej podstawie powinny być wzięte
pod uwagę w opisywanym przypadku. Ważne jest przy tym, by zakres danych
osobowych gromadzonych w aktach osobowych, był zgodny z przepisami obowiązującymi
w czasie ich pozyskiwania. Nie można bowiem czynić zarzutu pracodawcy, że
pozyskiwał informacje o pracownikach, w szerszym niż obecnie dopuszczalny
zakresie, o ile odbywało się to na podstawie ówczesnych przepisów prawa. Jak
zostało zresztą zauważone w pytaniu, dane te mają charakter archiwalny i takie
powinny pozostać, jako dokumentujące spełnienie przez pracodawcę jego
ustawowych obowiązków.